• Efterskolerne
  • Efterskoleforeningen
main logo
  • Kontakt
  • Presse
  • Sitemap
  • Oplysning om efterskoler
  • rss
  • Om os
  • Leksikon
  • Love og regler
  • Pædagogiske udviklingsprojekter
  • Publikationer
  • Stillinger
  • Kurser og møder
ForsideLeksikonLeksikon M - PMedicinhåndtering på efterskoler
 
  • Email denne side til en venEmail
  • Print-venlig udgaveUdskriv
  • Del denne side gennem mit netværkDel
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • delicious
    • Stumble Upon
  • Anbefal denne artikelAnbefal
0Stemmer:

Medicinhåndtering på efterskoler

Et stigende antal elever, også i efterskolen, kommer med behandlingskrævende diagnoser og har brug for receptpligtig medicin. Der er imidlertid også grund til at have fokus på unges medicinforbrug generelt. Efterskoleforeningen anbefaler derfor, at alle skoler udarbejder en politik eller instruks for medicinhåndtering.

Helt grundlæggende, anbefaler vi, at alle skoler registrerer udlevering af medicin til elever, og at der udpeges en ansvarlig for området, fx en trivselskoordinator eller skolemor. Notering af udleveret medicin bør gælde både for receptpligtig medicin og håndkøbsmedicin. Der er ingen formelle regler om håndtering af håndkøbsmedicin, men Sundhedsstyrelsen har formuleret en skrivelse om medicingivning til børn i skoler og dagtilbud, som fint kan danne udgangspunkt for praksis på området.

Receptpligtig medicin

Skolen bør ved optagelsen få besked om eventuelt behov for receptpligtig medicin. Ved samme lejlighed skal den nøjagtige ansvarsfordeling også aftales med forældrene. Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at hvis skolen håndterer receptpligtig medicin til elever, bør medicinen altid opbevares utilgængeligt for uvedkommende. Det kan for nogle medicintyper betyde, at medicinen skal være låst inde og ikke bør opbevares på elevværelset. Det kan også være relevant, at skolen noterer for hver elev, hvornår der er udleveret medicin og af hvem. Forældrene til barnet er ansvarlige for, at instruktion i medicingivning fra den behandlende læge gives videre til personalet. Ofte er den påtrykte information på medicinbeholderen tilstrækkelig. Hvis ikke, kan skolen anmode forældrene om en yderligere skriftlig instruktion fra lægen. Det er vigtigt, at der er helt klare aftaler med forældrene om skolens rolle i forhold til medicingivning.

Hvorvidt eleven selv kan håndtere medicinen, bør komme an på en konkret vurdering af diagnosens art, konsekvenser af et eventuelt utilsigtet misbrug, mv. For eksempel er det oftest mest hensigtsmæssigt, at elever med astma, selv har en astmaspray på sig.

Håndkøbsmedicin

Skolens personale er i udgangspunktet ikke sundhedsuddannet, og der bør altid udvises største forsigtighed i vurderingen af sygdomstegn og symptomer. Skolen optræder så at sige i forældres sted ved vurdering af lettere sygdomstegn og behandling med håndkøbsmedicin. Skolen bør altid notere hvem, der har fået hvilken type medicin, dosis og tidspunkt, samt hvilken lærer, der har udleveret medicinen. Det kan fx gøres på et ark, som opbevares i medicinskabet eller elektronisk. Eleverne bør ikke opbevare håndkøbsmedicin på værelset, hvis der kan være risiko for overdosering eller misbrug.

Mere viden

Sundhedsstyrelsens skrivelse om medicingivning kan ses her

Skolesammenslutningen Ligeværd arrangerer kurser i medicinhåndtering hvert år. Kurserne omfatter bl.a. emner som udformning af politik på området, hvordan man opdager misbrug, unges selvmedicinering, mv. Se mere på www.ligevaerd.dk

Hvis jeres skole har erfaringer med medicingivning eller gode eksempler på praksis, som andre skoler kan lære af, kontakt venligst konsulent Mette Hjort-Madsen mhm@efterskoleforeningen.dk

 
Vi bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere og til at samle statistik på brug af hjemmesiden. Du accepterer brugen af cookies ved at lukke boksen eller klikke videre.Læs mere om vores cookiepolitik
Kurser og møder
  • Inklusion med IT - Elever med læse- og skrivevanskeligheder skal løftes endnu mere

    28. feb, 2019

    For undervisere af elever med læse- og skrivevanskeligheder.

  • Temadag: Sæt pris på forældrene - men pas på arbejdsmiljøet

    04. mar, 2019

    Kom til arbejdsmiljø-temadag og hør foredrag med psykolog Rikke Yde Tordrup,...

  • Arbejdsmiljøuddannelse - den obligatoriske

    12. mar, 2019

    Nye arbejdsmiljørepræsentanter og de ledere, der er udpeget til...

  • Symposium - efterskoleelever og politik

    14. mar, 2019

    Invitation til Symposium for efterskoleunge og -voksne. Dagen er for, af og...

  • Temadag: Sæt pris på forældrene - men pas på arbejdsmiljøet

    27. mar, 2019

    Kom til arbejdsmiljø-temadag og hør foredrag med psykolog Rikke Yde Tordrup,...

Se alle
Nye stillinger
  • Skoleleder

    Druestrup Friskole

    Ansøgningsfrist: 31. mar, 2019

  • Lærer

    Brøruphus Efterskole

    Ansøgningsfrist: 31. mar, 2019

  • Skoledirektør

    Hjemly Fri- og Idrætsefterskole

    Ansøgningsfrist: 25. mar, 2019

  • Lærer

    Waldemarsbo Efterskole

    Ansøgningsfrist: 01. mar, 2019

  • Daglig leder

    Vejlemuseerne

    Ansøgningsfrist: 11. mar, 2019

  • Forstander

    Hardsyssel Efterskole

    Ansøgningsfrist: 03. mar, 2019

Se alle
Seneste nummer af efterskolen
forside
Se tidligere udgaver af Efterskolebladet
Menu genveje
  • Leksikon
  • Love og regler
  • Publikationer
  • Undersøgelser
  • Statistik
  • Presse
  • Sitemap
  • Oplysning om efterskoler
Kontakt
Adresse:
Efterskoleforeningen
Farvergade 27, H 2
1463 København K
33 12 86 80
Email: info@efterskoleforeningen.dk
Telefontid:

Mandag til torsdag 10.00 - 16.00.
Fredag 10.00 - 14.00.

Konsulenterne i økonomisk/juridisk enhed har telefontid:
Mandag til torsdag 10.00 - 15.00.
Fredag 10.00 - 14.00.

Telefonerne er lukket til frokost mellem 12.15 og 12.45

Efterskolebladets redaktion
Tlf 4094 5740
redaktionen@magasinhuset.dk
Annoncering i blad og nyhedsbreve
footer logo