• Efterskolerne
  • Efterskoleforeningen
main logo
  • Kontakt
  • Presse
  • Sitemap
  • Oplysning om efterskoler
  • rss
  • Om os
  • Leksikon
  • Love og regler
  • Pædagogiske udviklingsprojekter
  • Publikationer
  • Stillinger
  • Kurser og møder
ForsideLeksikonLeksikon A - CArkiveringsregler
 
  • Email denne side til en venEmail
  • Print-venlig udgaveUdskriv
  • Del denne side gennem mit netværkDel
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • delicious
    • Stumble Upon
  • Anbefal denne artikelAnbefal
1Stemmer:

Arkiveringsregler

Regnskab
Regler for opbevaring af regnskabsmateriale fremgår af Bogføringslovens kap. 5. Hovedreglen er, at den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale. Opbevares regnskabsmaterialet på elektronisk medie, mikrofilm eller anden lignende måde, skal det uden bearbejdning, beregninger eller tilpasninger kunne udskrives i klarskrift.

Personalesager
Oplysninger i personalesager er omfattet af Persondataloven. Behandling af personoplysninger skal derfor ske i overensstemmelse med de grundlæggende principper, som er indeholdt i lovens § 5. Dette indebærer bl.a., at der skal være et specifikt sagligt formål med den fortsatte opbevaring af oplysninger, og oplysningerne må ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.

Der kan ikke angives faste reger for hvor længe personalesager skal opbevares efter fratræden. Det skal afgøres i den enkelte situation ud fra hvilke konkrete behov der er for at gemme dem. Eksempler på forhold, der kan inddrages i denne sammenhæng, er verserende arbejdsskadesager, uafsluttede retssager eller arbejdsretlige tvister mellem medarbejderen og skolen, dagpengerefusion og udbetaling af tilgodehavender.

Det anførte indebærer også, at der efter persondatalovens regler ikke er grundlag for at slette oplysninger fra personalesager, før medarbejderen er fratrådt. Datatilsynet har således i praksis lagt til grund, at hensynet til at kunne opbevare dokumentation for historikken i en personalesag må anses for et sagligt formål i personaleadministrativ sammenhæng.

Afgangsbeviser
Reglerne for opbevaring af kopier af afgangsbeviser findes i § 37 i Prøvebekendtgørelsen, hvoraf fremgår at oplysninger, der er nødvendige for at udstede beviser, skal opbevares i det omfang, det følger af reglerne i arkivloven, forvaltningsloven og lov om behandling af personoplysninger (persondataloven). Skolestyrelsen har oplyst, at det er 30 år.

Elevbesvarelserne skal opbevares et år efter bedømmelsen.

Censors og eksaminators notater skal opbevares 1 år. Censor har ansvaret for opbevaring af egne notater.

Elektronisk opbevaring af prøvebeviser
Skolen må gerne opbevare prøvebeviser elektronisk. Der findes ingen særlig bekendtgørelse med regler for dette, men prøvekontoret i Undervisningsministeriet oplyser, at det af sikkerhedsmæssige grunde skal ske i skolens eget, lukkede system. Det må således ikke foregå et eksternt system som f.eks. en ”sky”. 

Opbevaringen kan ske ved indscanning eller ved med anden dataopbevaring at sikre sig, at beviserne kan gendannes. Dette betyder også, at data opbevares på et til enhver tid læsbart medie.

Elevoplysninger
Se beskrivelsen for personalesager.

Efterskolebeviset kan gemmes efter reglerne for afgangsbeviser.

 
Vi bruger cookies til at få hjemmesiden til at fungere og til at samle statistik på brug af hjemmesiden. Du accepterer brugen af cookies ved at lukke boksen eller klikke videre.Læs mere om vores cookiepolitik
Kurser og møder
  • Inklusion med IT - Elever med læse- og skrivevanskeligheder skal løftes endnu mere

    28. feb, 2019

    For undervisere af elever med læse- og skrivevanskeligheder.

  • Temadag: Sæt pris på forældrene - men pas på arbejdsmiljøet

    04. mar, 2019

    Kom til arbejdsmiljø-temadag og hør foredrag med psykolog Rikke Yde Tordrup,...

  • Arbejdsmiljøuddannelse - den obligatoriske

    12. mar, 2019

    Nye arbejdsmiljørepræsentanter og de ledere, der er udpeget til...

  • Symposium - efterskoleelever og politik

    14. mar, 2019

    Invitation til Symposium for efterskoleunge og -voksne. Dagen er for, af og...

  • Temadag: Sæt pris på forældrene - men pas på arbejdsmiljøet

    27. mar, 2019

    Kom til arbejdsmiljø-temadag og hør foredrag med psykolog Rikke Yde Tordrup,...

Se alle
Nye stillinger
  • Skoleleder

    Druestrup Friskole

    Ansøgningsfrist: 31. mar, 2019

  • Lærer

    Brøruphus Efterskole

    Ansøgningsfrist: 31. mar, 2019

  • Skoledirektør

    Hjemly Fri- og Idrætsefterskole

    Ansøgningsfrist: 25. mar, 2019

  • Lærer

    Waldemarsbo Efterskole

    Ansøgningsfrist: 01. mar, 2019

  • Daglig leder

    Vejlemuseerne

    Ansøgningsfrist: 11. mar, 2019

  • Forstander

    Hardsyssel Efterskole

    Ansøgningsfrist: 03. mar, 2019

Se alle
Seneste nummer af efterskolen
forside
Se tidligere udgaver af Efterskolebladet
Menu genveje
  • Leksikon
  • Love og regler
  • Publikationer
  • Undersøgelser
  • Statistik
  • Presse
  • Sitemap
  • Oplysning om efterskoler
Kontakt
Adresse:
Efterskoleforeningen
Farvergade 27, H 2
1463 København K
33 12 86 80
Email: info@efterskoleforeningen.dk
Telefontid:

Mandag til torsdag 10.00 - 16.00.
Fredag 10.00 - 14.00.

Konsulenterne i økonomisk/juridisk enhed har telefontid:
Mandag til torsdag 10.00 - 15.00.
Fredag 10.00 - 14.00.

Telefonerne er lukket til frokost mellem 12.15 og 12.45

Efterskolebladets redaktion
Tlf 4094 5740
redaktionen@magasinhuset.dk
Annoncering i blad og nyhedsbreve
footer logo